fredag, juni 02, 2006

Peter Plys boller med citronte og appelsinmarmelade


Det er daarligt vejr idag, det regner og det blaeser, saa det er ikke baalvejr. Men jeg har nu alligevel besluttet mig for at lave nogle Peter Plys, som jeg vil byde mine gaester i aften. (her er opskriften paa nogle sunde honningboller)
Jeg har dog lavet en ganske almindelig gaerdej, men i stedet for sukker, har jeg puttet to skefulde honning i.
Paa SFO'en har jeg gjort mig den erfaring, at isaer pigerne kan have svaert aktivere sig selv paa legepladsen naa det bliver lidt koldere. De er ikke alle saa glade for fysisk aktive, som de fleste drenge er udenfor.
Derfor synes jeg, at efteraaret (men ogsaa klare vinterdage - man kan jo forberede meget indendoere, hvis det er for koldt ude) er et rigtig godt tidspunkt til at lave baal og baalmad, da det er en drivkraft ikke mindst for pigerne til at komme med ud, da de baade kan holde varmen omkring baalet og samtidig vaere aktiverede med bagning og madlavning.
Det er hyggeligt og rart at samles omkring baalet - og da det nu er honningboller der her er lavet, kan der evt. blive laest en historie om Peter Plys, eller vi kan selv fortaelle hinanden historier eller eventyr.
Da temaet er bier, og deres soede produkt er honning, kunne vi ogsaa lave lidt soede sager, som f.eks. aebler i skiver, med honning ristet paa baalet...hmmm guf guf. Og da bierne traekker nektar paa baade Appelsinetraeerne og Citroentraeerne her paa Sicilien (hvilket man kan smage paa deres honning) Kunne det ogsaa vaere sjovt, hvis vi brugte frugterne til f.eks. appelsinmarmelade og citronte som vi kan nyde sammen med bollerne.
Forud for saadan en gang baalmad, ville jeg tage boernene med i en frugtplantage, for at samle den frugt vi skulle bruge.