mandag, maj 29, 2006

Bestøvning - Lugte, smags og synssans

Hvis en plante skal kunne sætte frø, skal den bestøves. Men de har brug for hjaelp fra insekterne til at faa flyttet pollen (blomsterstoev) fra de mandlige dele af blomsterne til de hunlige dele. Men hvad er det der tiltraekker f.eks. bier. Det har jeg taenkt mig at finde ud af sammen med boernene.
I dag har jeg været en tur i krydderi- og kòleskab for at finde forskellige dufte, som jeg vil afprøve om de tiltrækker dyr.
Jeg fandt bl.a. honning, nutella, sukker, ketchup, cirton, rosmarin, karry og paprika.
Jeg har sat det ud i små plastikkrus, og vil de næste dage observere om der er kommet dyr til.
Insekter tiltrækkes af blomster pga dufte former og farver.
For at give børnene en forståelse af hvad der tiltraekker insekter og bier, er der forskellige ting man kan afprøve
I sensommeren er der mange bier og hvepse ude i den danske sommer. Ved at afproeve sammen emd boernene hvad der tiltraekker bier og hvepse, kan vi sammen danne os et billede af hvor de opholder sig og vil soege hen og tage en snak om hvilke forholdsregler vi skal tage i forhold til dem