onsdag, april 26, 2006

SKINK



SKINK, scincidae. Nu har jeg fået fat i en bog om krybdyr og padder - og har fundet ud af, at navnet på den mærkværdige fætter jeg så forleden er SKINK - eller jeg vil tro plettet valseskink - men den kunne også meget vel ligne en alligatorøgle, men de har udbredelse i USA og Mexico...såh, jeg vil ikke tro at det er den jeg har fundet.
Skinken er en aflang cylinderrisk øgle med korte benog fem tæer på fødderne.
Den er udbredt i Syd Europa, Nord Afrika og Syd-Vest Asien. I sandede og klippefulde områder. Den kan blive mellem 18 og 30 cm lang, er aktiv om dagen og lever af levende føde.
Kroppen er dækket af et glat glinsende skæl....den er meget slangeagtig at se på, idet du får øje på den!
Firbenet er iflg. bogen langt svære at navngive, for jeg synes faktisk ikke helt at den ligner, men den nærmer sig mest den de kalder Markfirbenet og af lignede arter er skovfirbenet.
Markfirbenet er en yderst variabel art med store forskelle i farvetegningerne.
De skulle iflg bogen også findes i Danmark.
De kan blive mellem 18 og 22 cm lange, er aktive om dagen og er kødædende, eller dvs, er som SKINKEN leddyrsædende. Ved forplantning lægger de 6-13 æg.
Hovedet er forholdsvis stort og kraftigt, og den lange hale bruger de i forsvar. I paringssæsonen bliver hannerne megt grønne på flankerne.