onsdag, marts 15, 2006

Min Biotop


Min Biotop.
Det har som før skrevet været utrolig svært at finde et sted til min biotop, da her er meget begrænset med tilgængelige grønne pletter. Men nu har jeg valgt at koncentrere mig om denne have.I haven findes der bl.a. Fico d'india - jeg mangler endnu en dansk farve flora bog, for at kunne sætte et dansk navn på!Fico d'india er en saftig plante, der stammer fra central og mellemamerika og den blev importeret til Europa, efter at Amerika blev opdaget. I dag findes og gror den vildt omkring kysten i alle landene omkring Middelhavet og helst i varmt klima, hvor temperaturen aldrig kommer ned under nul-punktet. Og den har ingen særlige behov. Den behøver f.eks. ikke meget vand.I Italien bliver den dyrket i Syditalien, på Sicillien, Sardinien, i Calabrien og i Puglia.Fico d'india producere en frugt der er meget stort sukkerindhold, som er spiselig, men der bliver også brugt til at fremstille alkohol vha gæring.Den kan blive op til 4 meter høj og den har et meget udstrakte rødder. Stilken er formet son ovale led og disse led vokser oven på hinanden.Som unge, er disse led grønne og flade, men som årene går bliver de grå og træagtige, samt cylinderformede.På ledene sidder der gullige torne. Fico d'india blomstrer i april/majog de store bæragtige frugter, der er hvide, røde og gule er modne i juli/august månede. Frugterne bliver plukket med hånden, men man skal beskytte sig mod de lange torne.I Italien bliver største delen af Appelsintræerne dyrket her på Sicillien. Men derudover finder man osgå i mindre mængder appelsintræer i Calabrien, i Campania og endna en lill del ved Garda Søen.OPdrindelig stammer træerne fra Kina.Træerne bliver omkring 8 til 10 meter høje og de er stedsegrønne.Frugterne sætter sig i klaser af op til 6 frugte. De har en stærk duft og en flot orange farve.Appelsiner kan grundlæggende deles op ito kategorier, De gule/lyse eller de røde/blodige.Den dal der fra Palermo løber ind i landet, var engang dækket af Appelsintræer og den blev kaldt den gyldne dal. Men kan stadig godt fornemme hvorfor. De få træer der er tilbage, med deres mange frugter lyser helt op, når man står oppei Monreale og kigger ned.I haven står tilmed et ynkeligt lille mandeltræ. Dets lyserøde små fine blomster er ved at springe ud. Også mandeltræet stammer oprindeligtfra Kina, men bliver dyrket flere steder i Syditalien. Dyrkningen af mandeltræerne er bedst i områder med mildt klima. Bliver blomsterne beskadiget af frostgiver di ingen frugt. Man siger at mandlerne er klar til høst i august/september mdr.Men helst når frugthinden åbner sig/revner.Midt i salatbedet er en ensom valmue kommet op...Her hører den vist ikke hjemme. Mon den er kommet ed vinden?Rosmarinen gror vildt midt i budskaset. Dens blade er meget parfumerede og jeg elsker at bruge dette krydderi til kartofler i ovnen..hmmmm. Men udover den skønne smag,så er rosmarin også en lille dekorativ lyseblå blomst, egnet til som bunddække. Blomsten springer ud omkring februar og som i kan se, har jeg "fanget" denne periode:)Rosmarin gror bedst i milde områder.

4 Comments:

Blogger Ida Guldager said...

Hej Anne-Mette!

Det er ganske rigtigt som Lea også skriver en kaktus figen - den stammer oprindeligt fra Mexico.

Vi må se om vi i fællesskab kan finde frem til en god dansk middelhavs flora bog. Har du en flora på italiensk?

VH
Ida

1:06 PM  
Blogger Malene :) said...

Hej AnneMette,

Hold da helt op hvor er det eksotisk - det kan jeg godt nok ikke hamle op med, selv om jeg også bor sydpå.....hihi
Det er nogle rigtig dejlig billeder AnneMette, glæder mig til at følge mere med på din biotop
KH Malene

10:24 PM  
Blogger lilian said...

Hej AnneMette
-Ja, der kan jeg kun tilslutte mig Malene - hvor er det dog eksotisk og 'sommerferie-agtigt', med sådan en pragtfuld natur udenfor døren....Lilian

12:45 PM  
Blogger Anne-Mette said...

Hej Ida.
Jeg har indtil i dag måtte nøjes med en italiensk florabog, men er i dag kommet hjem til dk og har endelig fået fat i en dansk:) Men jeg vil da meget gerne om du måske kan hjælpe mig til at finde en god middelhavs florsbog...for jeg er lidt "lost"!!!
KH
Anne-Mette

12:29 PM  

Send en kommentar

<< Home